1 czerwca 2014

Nasza dieta

Od kilku lat prowadzę zajęcia fitness. Wcześniej nie zważałam na jedzenie. Jadłam wszystko a by mieć dużo energii. 
Od kilku miesięcy zaczęłam wybierać produkty, które są zdrowe i wartościowe. Aby móc prowadzić 3  godziny zajęć pod rząd, muszę naładować się energią. Tylko gdy będę poprawnie się odżywiać, zdrowo i niemało, to osiągnę swój cel! Pamiętajcie zdrowo, to nie znaczy mało! Nie głodujcie się, bo nie będziecie miały siły ćwiczyć. Wcześniej wykończycie się, a wtedy ładnie na pewno nie będziecie wyglądać. To co spożywamy ma ogromny wpływ na nasze zdrowie fizyczne, nasze samopoczucie, koncentrację, intelekt, czy emocje. Źle dobrana dieta może powodować różne dolegliwości fizyczne i psychiczne. 

1. Ciągle czujesz się głodny/a 
Na nasz apetyt wpływa ilość glukozy we krwi. Jeśli przez kilka godzin nic nie jemy, poziom 
glukozy spada a ty odczuwasz ssanie w żołądku, podobną reakcję powoduje nadmiar spożycia 
produktów wysokoprzetworzonych bogatych w cukier i tłuszcz. Co możemy zrobić? Należy 
rozłożyć swoje posiłki na 5 części, każdy z nich musi zawierać białko, węglowodany i błonnik. 
Pozwoli to utrzymać poziom cukru we krwi na odpowiednim poziomie i nie odczuwasz głodu. 

2. Ciągle czujesz się senny/a i zmęczony/a 
Najczęstszą przyczyną jest stosowanie diety niskokalorycznej lub całkowite wyeliminowanie 
węglowodanów, co jest dużym błędem bo właśnie one są podstawowym źródłem energii. Inną 
przyczyną takiego stanu może być odwodnienie organizmu lub niedobór żelaza. Żeby temu 
zapobiec musimy wprowadzić do swojego jadłospisu produkty zawierające węglowodany i 
błonnik ( np. chleb pełnoziarnisty, kasze), warzywa i rośliny strączkowe oraz chude czerwone 
mięso. Ponadto wypijamy 1,5 l wody. 

3. Stałeś/aś się drażliwy/a i nerwowy/a 
Najbardziej prawdopodobną przyczyną jest głodzenie się, pomijanie posiłków a zastępowanie 
ich dawką kofeiny. W takim przypadku musimy stanowczo zmniejszyć spożywanie kofeiny do 
200 mg dziennie i nie spożywać jej po godz. 15. Dziennie spożywać 1800-2000 kcal dziennie 
wartościowych produktów odżywczych. Warto też rozpocząć aktywność fizyczną co znacznie 
polepszy nam samopoczucie. 

4. Masz trudności z koncentracją 
Powodem mogą być nieregularne posiłki lub spożywanie słodkich przekąsek zamiast posiłków, 
co skutkuje niedostarczaniem do organizmu przeciwutleniaczy a tym samym stwarza problemy
z pamięcią i koncentracją. By temu zapobiec musimy spożywać śniadanie z porcją 
węglowodanów, do posiłków dodajemy kiełki pszenicy, ryby, orzechy, które to produkty 
zawierają lecytynę, która usprawnia przekazywanie sygnałów nerwowych. Żeby dostarczyć 
przeciwutleniacze spożywamy: czerwone winogrona, morele, śliwki, jagody oraz warzywa: 
pomidory, brukselkę, marchew, szpinak, czerwona paprykę. 

5. Często jesteś przygnębiony/a 
 Najprawdopodobniej nie dostarczamy do organizmu nienasyconych kwasów tłuszczowych 
omega-3 lub witamin z grupy B szczególnie kwasu foliowego, witaminy B6, B12. Ich niedobór 
może doprowadzić nawet do depresji dlatego koniecznie musimy wprowadzić do diety 
powyższe witaminy i kwasy omega -3. 

6. Masz napady obżarstwa 
Często zamiast obiadu zjadamy jakąś wysokokaloryczną słodką lub tłustą przekąskę. Zbyt duża 
ilość spożywanego cukru, alkoholu i kawy powoduje wilczy apetyt. Dlatego tak musimy 
zaplanować swoje posiłki by dostarczały nam wszystkich niezbędnych składników 
odżywczych. Połówkę talerza powinny stanowić warzywa, ćwiartka - mięso, ryby, nabiał lub 
rośliny strączkowe a druga ćwiartka - ziemniaki lub produkty zbożowe. Możesz zjeść jedno 
ciastko, ale delektuj się długo jego smakiem, nie pochłaniaj go żarłocznie.